De marketingcampagne rond de beursgang van staatsbank ABN Amro barst in oktober los. Het is aan de begeleidende banken om beleggers enthousiast te krijgen. Maar analisten vinden het verhaal dat ze moeten uitdragen nog niet echt overtuigend.
Dat meldt het Financieele Dagblad maandag. Bankanalisten van banken als ING, Rabobank en Morgan Stanley die de beursgang begeleiden, werken nu aan hun rapporten over de bank. Die rapporten spelen een belangrijke rol bij het overhalen van hun klanten om in ABN Amro te stappen.
Echter, bij recente presentaties van het management van ABN Amro voor diezelfde analisten, bleek men niet onverdeeld enthousiast. ABN Amro houdt een verhaal over een degelijke retailbank met goede buffers die zal profiteren van het stijgende consumentenvertrouwen. Een dergelijk scenario betekent in elk geval mooie dividend-uitkeringen.
Maar heel sexy klinkt het allemaal nog niet. Met name omdat de bank nog een beetje worstelt met de tak die zich bezighoudt met kredietverlening aan grote bedrijven. Daar heeft de bank nog veel slechte leningen op de balans staan, en de raad van bestuur had niet echt een bevredigend antwoord op vragen van de analisten, schrijft de krant.
Z24-redacteur Jeroen de Boer schreef al eerder in het artikel Beursgang ABN Amro, wat moet je als belegger? wat de aantrekkelijke, en minder aantrekkelijke kanten van een aandeel in de bank zullen zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl